Kalendarium
Kalendarium
Klicka på titel för information och på tid för att köpa biljetter
idag
Zita
13:00 Perfect Days (Zita 3)
13:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
13:30 The Zone of Interest (Zita 2)
15:30 Lärarrummet (Zita 2)
15:45 Hanteringen av odöda (Zita 1)
16:00 All of us Strangers (Zita 3)
18:00 Franska Tisdagar: Respire (Zita 1)
18:15 Om alla bara drar (Zita 2)
20:00 Hypnosen (Zita 2)
20:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
i morgon
Zita
13:00 Hanteringen av odöda (Zita 1)
13:30 Perfect Days (Zita 3)
14:00 När Sophia mötte Sylvain (Zita 2)
15:45 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
16:00 Hypnosen (Zita 3)
18:15 Poor things (Zita 3)
18:30 Svensk kortfilm c/o Folkets Bio: The Lovers (Zita 1)
18:45 Om alla bara drar (Zita 2)
20:00 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
20:30 Filmen om Kal P Dal (Zita 2)
21:00 Ett hjärta är alltid rött (Zita 3)
Fler dagar...
Biljetter2
Visas nuTider & Biljetter
Nyhetsbrev_ny
Bli Zitavän
Zitas Filmpedagoger
Analysera mera
Opera
Franska Tisdagar_ny
Ny Finsk Film
English Subtitles
svensk kortfilm 2024
Klassiker på Zita
Barnens Bio
månadens dokumentär
Bongo Bar _ Ny
Kulturkompis ny
Folkets Bio
Biljetter_svart
Kalendarium
Kalendarium
Klicka på titel för information och på tid för att köpa biljetter
idag
Zita
13:00 Perfect Days (Zita 3)
13:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
13:30 The Zone of Interest (Zita 2)
15:30 Lärarrummet (Zita 2)
15:45 Hanteringen av odöda (Zita 1)
16:00 All of us Strangers (Zita 3)
18:00 Franska Tisdagar: Respire (Zita 1)
18:15 Om alla bara drar (Zita 2)
20:00 Hypnosen (Zita 2)
20:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
i morgon
Zita
13:00 Hanteringen av odöda (Zita 1)
13:30 Perfect Days (Zita 3)
14:00 När Sophia mötte Sylvain (Zita 2)
15:45 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
16:00 Hypnosen (Zita 3)
18:15 Poor things (Zita 3)
18:30 Svensk kortfilm c/o Folkets Bio: The Lovers (Zita 1)
18:45 Om alla bara drar (Zita 2)
20:00 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
20:30 Filmen om Kal P Dal (Zita 2)
21:00 Ett hjärta är alltid rött (Zita 3)
Fler dagar...

FILMFÖRELÄSNINGAR

I en filmföreläsning varvas filmklipp med diskussion. Filmföreläsningarna är upplagda som samtal, där stor vikt läggs vid elevernas deltagande. Våra teman är ämnesöverskridande och passar såväl för svenska, samhällskunskap och bild, som för historia, konsthistoria, filosofi och psykologi. 
En filmföreläsning tar ca 2 timmar (exkl rast) och hålls i en biosalong på Zita.

Zitas flmföreläsningar kan finasieras med bidraget Skapande skola

För att boka en filmföreläsning, KLICKA HÄR
För bokning, priser och övrig information - se längst ner på sidan

NYHET! FILMANALYS - TALA FILM, TALA LIV
Vi ser på filmklipp och kortfilmer och pratar om vad en film är. Hur berättar en film en historia? Hur upplever vi film? Vilka känslor och tankar väcks? Efter en genomgång av filmens berättargrepp och dramaturgi delas klassen in i små grupper som tillsammans med filmpedagogerna har fördjupade filmsamtal i bions mindre salonger. De får träna på att lyssna, berätta och ställa nyfikna frågor. Denna filmföreläsning ges from mars. 
Åk 4-9 & gymnasiet

MACHOMÄN OCH MADONNOR - MÄN OCH KVINNOR PÅ VITA DUKEN
Vi möts varje dag i medierna av bilder och budskap om hur vi ska se ut och hur vi ska vara. Varför skildras ofta män som kraftfulla machomän eller aktiva projektörer, och kvinnor som passiva skönhetsslavar eller svala madonnor?
Populärfilm använder sig ofta av stereotyper när kvinnor och män gestaltas. Vilken bild förmedlas av vad som är maskulint och feminint? Hur påverkas vi av den rådande normen? Vilka drivkrafter har en kvinna? Vad är viktigt för en man? Vi tittar närmare på representationen på vita duken nu och då. Vilka kvinnor och män möter vi i  "And Then We Danced", "Twilight", "It" och "Fantastiska vidunder"? Vems historia berättas - mannens eller kvinnans? Vem har mest tid på duken? Utifrån vems perspektiv upplever vi historien? Vems utveckling fokuserar sig historien på? Ser vi karaktärer fatta beslut? Vem gör det mest? Vem identifierar vi oss med? Vi talar om kön och genus, Bechdel-testet och Smurfette-principen.
Åk 8-9 & gymnasiet

BLOD, SKRÄCK OCH TÅRAR

I alla tider har skräckhistorier fängslat sagoberättarnas publik. Idag är det filmproducenterna som är sagoberättarna. Skräckfilm har gått från att vara lågbudgetproduktioner för en hängiven skara till klassas som mainstream som når enorm global publik. Vilken funktion har skräckberättelser i vårt samhälle? Vad är vi rädda för idag? Och varför?
Vad representerar monstret i skräck och hur har skräckfilmen förändrats över tid? Det sägs att varje tid har sitt monster, till ex har vampyren förändrats radikalt från 1920-talets "Nosferatu" till 2000-talets så kallade humanvampyr i "Låt den rätte komma in". 
Vi tittar på hur våld och skräck skildras i populärfilm från skräckklassiker som "Psycho" till Youtube-sensationen "Lights Out", den politiska skräcksatiren "Get Out" och den psykologiska skräckfilmen i "The Babadook". Hur kommer det sig att fler kvinnor är protagonister i skräckfilmsgenren? Vad menas med begreppet "The Final Girl"? Och framför allt - hur påverkas vi av våld och skräck i rörliga bilder?
Åk 9 & gymnasiet 

HJÄLTENS RESA

Myten är ingen berättelse som vi berättar för dess egen skull. Den visar hur vi ska bete oss. Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Hur ska vi leva? Idag fyller konsten, litteraturen och filmen denna funktion.
I de gamla myterna är en hjälte någon som är hängiven ett klart mål och är villig att ge upp allt för att nå detta, någon som är en ledarfigur och beskyddar andra, men som trots detta har mänskliga fel och brister. I klipp från en mängd filmer tittar vi på hur hjältens äventyrliga resa har utvecklats från det muntliga berättandet till dagens Hollywoodfilmer. Vi går igenom Joseph Campbells mytiska cirkel och tar del av gamla myter i nya former. Vilka hjälteideal finns i dagens berättelser? Vi ser bland annat på filmklipp från nya och äldre filmer som "Spider-Man. No way Home", "Hungerspelen", "Trollkarlen från Oz" och "Harry Potter".
Åk 6-9 & gymnasiet

DEMOKRATI , PROPAGANDA & SOCIALA MEDIER 

Välinformerade väljare är oerhört viktiga för en demokrati och mediernas berättelser utgör ofta källan till vår kunskap om världen. Vad menar vi med demokrati? Och vilken roll har medierna, den tredje statsmakten, i en demokrati? ​​​​
Med Internet har medierna förändrats i snabb takt.​​​ Facebook har skapat en unik informationsplattform och är idag världens i särklass främsta nyhetsförmedlare. Hur sker urvalet av innehåll och vilka konsekvenser har detta för nyhetsförmedlingen? Internet används av repressiva regimer för att övervaka medborgare, sprida desinformation och propaganda. Det publiceras falska nyheter för att styra det offentliga samtalet och skapa opinion. Vi talar om publicistiskt ansvar, källkritik, källtillit och yttrandefrihet. Dessutom tar vi upp andra begrepp som är sammankopplade med det nya medielandskapet: deepfakes, konspirationsteorier, filterbubblor, klickaktivism och influencers. Hur påverkas demokratin? 
Åk 9 & gymnasiet 

FRÅN KÖRKARLEN TILL PARASIT - FILMENS BERÄTTARGREPP

Vi tittar ofta på filmer utan att reflektera över hur utvecklingen har sett ut fram till det vi ser idag. Filmkonsten har en historia som är över ett sekel lång. Varför ser filmer ut som de gör idag? Varför låter de som de gör?
Vi talar om formspråk och de filmtekniska berättargreppen såsom miljö och scenografi, kamera, klipp och ljud. Hur byggs stämningen upp och hur förstärks känslorna? Hur arbetar filmen med ljud och musik, ljus och färg? Vi ser på filmklipp från filmhistorien, bland annat "Körkarlen", "E.T.", "Moonlight", "Singin' in the rain" och "Parasit". Hur har olika tekniska landvinningar påverkat filmens estetik och genreutveckling?
Åk 6-9 & gymnasiet

ATT FÅNGA VERKLIGHETEN - DOKUMENTÄRFILM

När en filmare sätter upp sin kamera och väljer ut ett objekt att filma blir det mer eller mindre ett dokumentärt stycke film. I filmens barndom var publiken inte lika van vid att se rörliga bilder. Nu är vi översköljda av film i olika längd, med vilt skiftande motiv och med olika tekniker. Som modern publik har vi en viss förförståelse och en förmåga att tolka dokumentära bilder. Hur en dokumentär upplevs och tolkas beror också på vår egen förförståelse och kunskap. Att filma har blivit något de flesta kan göra och samtidigt har suget efter verklighetsskildringar ökat.
Vad menas med dokumentärfilm? Vi ser på filmklipp från dokumentärfilmens historia och diskuterar hur verkligheten skildras i olika typer av dokumentärer. John Grierson, som myntade begreppet på 1920-talet, menade att dokumentären skulle ta ett socialt ansvar och vara "en skapande tolkning av verkligheten". Så småningom växte andra dokumentära berättartraditioner fram som ville skapa filmer så nära den skildrade verkligheten som möjligt. Autenticitet var i fokus. Metoden kunde vara vetenskaplig (Cinéma Vérité) eller konstnärlig (Direct Cinema). Men finns det en metod som kan skildra verkligheten objektivt utan att lägga till något om filmaren själv? Vilket ansvar har en dokumentärfilmare gentemot de människor vars liv man skildrar? Hur väger man ambitionen att vilja nå världen med ett viktigt budskap med risken att lämna ut personerna man vill berätta om?
Vad är skillnaden mellan dokumentärt och fiktivt berättande? Några av de filmer vi diskuterar är "Nanook, köldens son", "De dansande andarnas skog", "Greta", "They Shall Not Grow Old" och "Flykt".
Åk 8-9 & gymnasiet


PRISER, INFORMATION OCH BOKNING

Pris för filmföreläsning: 2600 kr/klass. Kan bokas som parallella filmföreläsningar för två klasser. Lärare går med utan kostnad. 

Filmföreläsning bokas enligt överenskommelse mellan kl 9.00-16.00. 
För att boka en filmföreläsning, KLICKA HÄR

För mer information och bokning kontakta Zitas filmpedagog Anna Söderberg 08-54527252 / 0739701582 / anna@zita.se

När ni kontaktar oss och vill boka en filmföreläsning via mejl ange:

  • Namn, skola, mobilnummer, fakturaadress (gärna e-faktura eller e-post) och referensnummer.

  • Filmföreläsning som ni vill boka.

  • Deltagarnas antal och årskurs samt antal lärare.

  • Datum och tid för besök, gärna några alternativ.

OBS! Det är inte tillåtet att äta eller dricka i salongen.

Betalningsvillkor
Alla priser är exklusive moms (25%). Betalning sker mot faktura. Bokningsbekräftelse skickas ut. Avbokning av filmföreläsning måste göras senast tio vardagar före visningstillfället. Om felaktiga eller icke kompletta fakturauppgifter uppges debiteras skolan en administrativ avgift på 250 kr.

Följ Zitas filmpedagoger på sociala medier:
Facebook


Publicerad 2/7 2015 kl 21:34. Senast uppdaterad 3/1 2024 kl 11:58.

19 tis mars
13:00 Perfect Days (Zita 3)
13:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
13:30 The Zone of Interest (Zita 2)
15:30 Lärarrummet (Zita 2)
15:45 Hanteringen av odöda (Zita 1)
16:00 All of us Strangers (Zita 3)
18:00 Franska Tisdagar: Respire (Zita 1)
18:15 Om alla bara drar (Zita 2)
20:00 Hypnosen (Zita 2)
20:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
20 ons mars
13:00 Hanteringen av odöda (Zita 1)
13:30 Perfect Days (Zita 3)
14:00 När Sophia mötte Sylvain (Zita 2)
15:45 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
16:00 Hypnosen (Zita 3)
18:15 Poor things (Zita 3)
18:30 Svensk kortfilm c/o Folkets Bio: The Lovers (Zita 1)
18:45 Om alla bara drar (Zita 2)
20:00 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
20:30 Filmen om Kal P Dal (Zita 2)
21:00 Ett hjärta är alltid rött (Zita 3)
21 tors mars
13:15 Hanteringen av odöda (Zita 3)
15:00 När Sophia mötte Sylvain Sista chansen! (Zita 2)
15:15 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
15:30 Bastarden (Zita 3)
17:30 Om alla bara drar (Zita 2)
18:00 Ukrainska Torsdagar: La Palisiada (Zita 1)
18:15 Hypnosen (Zita 3)
20:15 All of us Strangers (Zita 3)
20:30 Det finns alltid en morgondag (Zita 1)
23 lör mars
17:45 Metropolitan på Zita: Romeo och Julia (Zita 1)
24 sön mars
18:30 Filmen om Kal P Dal Samtal! (Zita 2)
26 tis mars
18:00 Franska Tisdagar: Rugby Night (Zita 1)
27 ons mars
18:30 Svensk kortfilm c/o Folkets Bio: I samma båt (Zita 1)
28 tors mars
18:00 Ukrainska Torsdagar: Forever-Forever (Zita 1)
Zita Folkets Bio Stockholm | Birger Jarlsgatan 37, 08–23 20 20 | kassan@zita.se

Zita | Birger Jarlsgatan 37, 08–23 20 20 | kassan@zita.se
⬆︎