Boka och köp
Zitas nyhetsbrev #1
Zita Barnens Bio #1
Pedagoger
Franska Tisdagar
Barnens Bio
Kulturkompis
Babs restaurang & bar
Folkets Bio
Biokällan - din biograf i Märsta
Biljettköp
Instagram

SKAPANDE SKOLA

Skapande skola är ett bidrag för kulturinsatser i skolan. Målet är att lyfta fram barns och ungdomars rätt till kultur och eget skapande. Bidraget ska medverka till att långsiktigt integrera kulturella och konstnärliga uttryck i skolans arbete och öka den professionella kulturverksamheten för och med eleverna. Bidraget kan användas till inköp av kulturupplevelser, främjande av elevers eget skapande i eller utanför klassrummet, samt insatser som stärker banden mellan skolan och det professionella kulturlivet. Skapande skola är ett bidrag som ges av Kulturrådet och som kan sökas av skolhuvudman. 
Läs mer om Skapande skola på Regeringskansliets hemsida och om Skapande skola och ansökningsvillkor på Kulturrådets hemsida

Biografen Zita erbjuder Film & samtal och Filmföreläsningar för åk 4-9 som kan användas inom ramen för Skapande skola. 
Vi kan även skäddarsy Skapande skola-paket med inriktning på film och medier enligt era önskemål och vi besöker gärna er skola/kommun. 
Tveka inte att höra av er med idéer och olika lösningar! 
Kontakta Zitas filmpedagog Anna Söderberg 08-54527252 / 0739701582 / anna@zita.se
För bokning. priser och övrig information - se längst ner på sidan. 

FILM & SAMTAL  
Efter filmvisningen har eleverna fördjupande samtal kring filmen med Zitas filmpedagoger. Vi diskuterar filmens formspråk, karaktärsutveckling och tematik. Filmsamtalet tar ca 45 minuter till 1 timme.
Här är några aktuella exempel på filmer att välja bland: Mitt liv som Zucchini, SuffragetteMartha & Niki, Idol och Havets sång.

Klicka på filmtitlarna för att komma till Svenska Filminstitutets filmhandledningar.
Vi har fler filmer att välja bland, till exempel Pojkarna, Girlhood, TomboyDen gröna cykeln och Kick it!.

MITT LIV SOM ZUCCHINI
Claude Barras, 2016, Schweiz, 66 min
Zucchini är en ovanligt modig liten pojke och inte alls någon konstig gurka som man kan tro. När hans mamma dör känner han sig ensammast i hela världen. Men det är innan han träffar sina nya kompisar på barnhemmet. Snart fattar Zucchini att de är de bästa vänner man kan få. Och så kommer Camille. När man är tio år, har ett gäng med kompisar och dessutom blir kär... ja, då kan man faktiskt till och med känna sig lycklig.
DN: "När Camille och Zucchini ligger i snön en natt och pratar om livet glömmer jag att de är av lera. För under de stop-motion-animerade figurerna bultar mer mänsklighet än jag har sett i en barnfilm på åratal".
Åk 4-7
SUFFRAGETTE
Sarah Gavron, Storbritannien, 2015, 106 min
Utifrån kvinnorna på ett tvätteri i sekelskiftets London skildrar filmen en dramatisk tid i kvinnorörelsens historia. Huvudpersonen Maud genomgår en omvälvande förändring när hon dras in i striden för kvinnlig rösträtt. Suffragette skildrar vanmakten när orden tar slut och våld ter sig som enda vägen, även om det kräver stora offer. 
Kulturnyheterna: "Suffragette är en helgjuten och väldigt stark film som får tårarna att spruta och nävarna att knyta sig. Den påminner om att demokrati och mänskliga rättigheter inte är några naturlagar som liksom bara dyker upp av sig själva bara för att tiden går, utan att rättvisa alltid föregås av kamp".
Åk 7-9
MARTHA & NIKI
Tora Mkandawire Mårtens, Sverige, 90 min
Martha och Niki siktar på att vinna Juste Debout i Paris, det finaste priset på den internationella street dance-scenen. Men tävlingen har aldrig vunnits av kvinnor tidigare. Filmen handlar om två dansares kärlek till dansen, till varandra, önskningar och längtan. Om att hitta sig själv och sin egen plats och om utmaningar i ett vänskapsförhållande. Det är en hyllning till dansen, till vänskapen, till hiphopen.
SvD: "Sällan har vänskap skildrats med en sådan fingertoppskänsla. Det går så starkt att identifiera sig med känsloläget hos bägge".
Åk 7-9
IDOL
Hany Abu-Assad, Palestina, 2015, 100 min
Idol bygger på den sanna historien om Mohammad i Gaza som drömmer om att sjunga och bli berömd. Som barn uppträder han på bröllop och drömmen känns långt borta, tills han en dag bestämmer sig för att han måste satsa allt. Med falskt visum och utan en giltig anmälan tar han sig till uttagningen av Idol i Kairo och ända till finalen i Beirut, där han vinner Arab Idol 2013.
SvD: "Idol är en 'mot alla odds'-feel good-film. Och det är stört omöjligt att inte falla för den ökenheta värmen i storyn".
Åk 4-9
HAVETS SÅNG
Tomm Moore, Irland, 2014, 94 min
Havets sång är berättelsen om Ben och hans lillasyster Saoirse och deras fantastiska resa fylld av myter och magi för att hitta tillbaka till sitt hem i havet. Saoirse är en selkie, en varelse som både är säl och människa. Hon har tappat sin röst och som den sista levande av sin art måste hon sjunga havets sång för att rädda sitt folk från att gå under för alltid. 
SvD: "Det här är en helt fantastisk liten film. Varje ny ruta är ett konstverk". 
Åk 4-9

FILMFÖRELÄSNINGAR
En filmföreläsning tar ca 2 timmar (exkl rast) och hålls i biosalong på Zita. 
I våra filmföreläsningar varvas filmklipp med diskussion. Stor vikt läggs vid elevernas aktiva deltagande.

HJÄLTENS RESA
Myten är ingen berättelse som vi berättar för dess egen skull. Den visar hur vi ska bete oss. Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Hur ska vi leva? Idag fyller konsten, litteraturen och filmen denna funktion. I de gamla myterna är en hjälte någon som är hängiven ett klart mål och är villig att ge upp allt för att nå detta, någon som är en ledarfigur och beskyddar andra, men som trots detta har mänskliga fel och brister. I klipp från en mängd nya och äldre filmer tittar vi på hur hjältens äventyrliga resa har utvecklats från det muntliga berättandet till dagens Hollywoodfilmer. Vi tar del av gamla myter och sagor i nya former. Vilka hjälteideal finns i dagens berättelser? Åk 5-9

FRÅN KÖRKARLEN TILL GRAVITY
Vi tittar ofta på filmer utan att reflektera över hur utvecklingen har sett ut fram till det vi ser idag. Filmkonsten har en historia som är över ett sekel lång. Varför ser filmer ut som de gör idag? Varför låter de som de gör? Vi talar om formspråk och de filmtekniska berättarkomponenterna såsom miljö och scenografi, kamera, klipp och ljud. Hur byggs stämningen upp och hur förstärks känslorna? Hur arbetar filmen med ljud och musik, ljus och färg? Vi ser på filmklipp från filmhistorien och diskuterar hur olika tekniska landvinningar har påverkat filmens estetik och genreutveckling. Åk 5-9

MACHOMÄN OCH MADONNOR - MÄN OCH KVINNOR PÅ VITA DUKEN
Vi möts varje dag i medierna av bilder och budskap om hur vi ska se ut och hur vi ska vara. Varför skildras ofta män som kraftfulla machomän eller aktiva projektörer, och kvinnor som passiva skönhetsslavar eller svala madonnor? Populärfilm använder sig ofta av stereotyper när kvinnor och män gestaltas. Vilken bild förmedlas av vad som är maskulint och feminint? Hur påverkas vi av den normen? Vilka drivkrafter har en kvinna? Vad är viktigt för en man? Vems historia berättas - mannens eller kvinnans? Vem identifierar sig publiken med? Åk 7-9

VI OCH DOM
Vilka stereotyper och fördomar finns i medier? Vilken bild får vi av ”de andra”, det främmande och det avvikande, i populärfilm och nyhetssändningar? Vi ser på populärfilm, realityserier och tv-nyheter och diskuterar hur till exempel romer, muslimer och afrikaner skildras. Vilka bilder förmedlas av den andre, den avvikande och annorlunda? Hur påverkas vi av dessa bilder? Har alla människor lika värde inom medier? Åk 9

DEMOKRATI, MAKT & MEDIER (I EN POST-SANN VÄRLD)
Välinformerade väljare är oerhört viktiga för en demokrati. Mediernas berättelser utgör ofta källan till vår kunskap om omvärlden. Vad är en nyhet och vad styr medierna? Med Internet har mediernas spelregler förändrats. En har en ny form av "medborgarjournalistik" uppstått med sociala medier såsom Twitter och Facebook. Samtidigt använder repressiva regimer internet för att övervaka medborgare och sprida desinformation och propaganda. Hur påverkas demokratin? Vi talar om publicistiskt ansvar, källkritik och yttrandefrihet. Åk 9

ATT FÅNGA VERKLIGHETEN - DOKUMENTÄRFILM
Vad menas med dokumentärfilm? Vi ser på filmklipp från dokumentärfilmens historia och diskuterar hur verkligheten skildras i olika typer av dokumentärer.
John Grierson, som myntade begreppet på 1920-talet, menade att dokumentären skulle ta ett socialt ansvar och vara "en skapande tolkning av verkligheten". I kontrast till det växte andra dokumentära berättartraditioner fram, till exempel "Flugan-på-väggen”-metoden som bygger på långa tagningar och en stark tilltro till verklighetens förmåga att fylla en film med mening och innehåll. Men finns det en metod som kan skildra verkligheten objektivt utan att lägga till något om filmaren själv? Vad är skillnaden mellan dokumentärt och fiktivt berättande? Måste en dokumentär vara sann?
Åk 9

BLOD, SKRÄCK OCH TÅRAR
I alla tider har skräckhistorier fängslat sagoberättarnas åhörare. Idag är det filmproducenterna som är sagoberättarna och skräckberättelserna kryddas med allt mer explicita bilder av lemlästade kroppar, blod och fasa. Vad är vi rädda för idag? Och varför? Vilken funktion har skräckberättelser i vårt samhälle? Vi tittar på hur våld och skräck skildras i populärfilm idag. Vi diskuterar om våldet blivit grövre och om det finns gränser för vad som kan visas. Och framför allt - hur påverkas vi av våld och skräck i rörliga bilder? Åk 9
 ______________________________________________________________________________________________________________________

Pris för film & samtal: 1 klass 3500 kr. 
Kan även bokas som parallella film & samtal, pris för 2 klasser 5500 kr.
Lärare går med utan kostnad. 
Pris för filmföreläsning: 85 kr/elev, dock minst 2500 kr. Max 45 personer. 
Kan även bokas som parallella filmföreläsningar för max 75 personer, 85 kr/elev, dock minst 5000 kr.  
Lärare går med utan kostnad. 

Information och bokning
Film & samtal och filmföreläsning bokas enligt överenskommelse mellan kl 9:00-16:00. 
Kontakta filmpedagog Anna Söderberg 08-54527252 / 0739701582 / anna@zita.se

När ni kontaktar oss och vill boka film & samtal eller en filmföreläsning via e-post ange:

  • Namn, telefon, mobil och fakturaadress.
  • Filmföreläsning/film & samtal som ni vill boka.
  • Deltagarnas antal och årskurs samt antal lärare.
  • Datum och tid för besök, gärna några alternativ.

OBS! Det är inte tillåtet att äta eller dricka i salongen.

Betalningsvillkor
Alla priser är exklusive moms (25%). Betalning sker mot faktura. Bokat antal lärare och elever debiteras. Bokningsbekräftelse skickas ut.
Vi kan tyvärr inte ta emot kontant betalning. 
Avbokning av filmföreläsning/film & samtal måste göras senast 10 vardagar före visningstillfället. Om felaktiga eller icke kompletta fakturauppgifter uppges debiteras skolan en administrativ avgift på 250 kr.

Zitas filmpedagoger på facebook

 


Publicerad 31/8 2015 kl 17:03. Senast uppdaterad 24/5 2017 kl 13:13.
Boka och köp
Zita Folkets Bio Stockholm | Birger Jarlsgatan 37, 08–23 20 20 | zita@zita.se