Zitas nyhetsbrev ruta
Film i Samtidskonsten
Barnens Bio
Ny Finsk Film
Barnens Bio
Kulturkompis
Babs restaurang & bar
Folkets Bio
Biokällan - din biograf i Märsta
Banner Biljettbokning
Instagram

SKAPANDE SKOLA

Biografen Zita erbjuder film & samtal och filmföreläsningar för åk 4-9 som kan användas inom ramen för Skapande skola. Besök på Zita för film & samtal/filmföreläsningar bokas enligt överenskommelse mellan kl 9.00-16.00. För priser och övrig information - se längst ner på sidan.
Vi kan även skäddarsy Skapande skola-paket med inriktning på film och medier enligt era önskemål och kan besöka er skola/kommun. Tveka inte att höra av er med idéer och olika lösningar! 
För mer information och bokning, kontakta Zitas filmpedagog Anna Söderberg 08-54527252 / 0739701582 / anna@zita.se

Läs mer om Skapande skola på Regeringskansliets hemsida och om Skapande skola och ansökningsvillkor på Kulturrådets hemsida

FILM & SAMTAL  
Välj mellan filmerna Mitt liv som Zucchini, SuffragetteMartha & Niki, Idol och Havets sång.
Pris: 100 kr/elev, dock minst 3500 kr. Max 45 personer. Kan även bokas som parallella film & samtal för max 75 personer, 100 kr/elev, dock minst 7000 kr. Film & samtal omfattar ca 2 timmar och 30 minuter exkl rast. 
Klicka på filmtitlarna för att komma till Svenska Filminstitutets filmhandledningar.

MITT LIV SOM ZUCCHINI
Claude Barras, 2016, Schweiz, 66 min
Zucchini är en ovanligt modig liten pojke och inte alls någon konstig gurka som man kan tro. När hans mamma dör känner han sig ensammast i hela världen. Men det är innan han träffar sina nya kompisar på barnhemmet. Snart fattar Zucchini att de är de bästa vänner man kan få. Och så kommer Camille. När man är tio år, har ett gäng med kompisar och dessutom blir kär... ja, då kan man faktiskt till och med känna sig lycklig.
DN: "När Camille och Zucchini ligger i snön en natt och pratar om livet glömmer jag att de är av lera. För under de stop-motion-animerade figurerna bultar mer mänsklighet än jag har sett i en barnfilm på åratal".
Åk 4-7

SUFFRAGETTE
Sarah Gavron, Storbritannien, 2015, 106 min
Utifrån kvinnorna på ett tvätteri i sekelskiftets London skildrar filmen en dramatisk tid i kvinnorörelsens historia. Huvudpersonen Maud genomgår en omvälvande förändring när hon dras in i striden för kvinnlig rösträtt. Suffragette skildrar vanmakten när orden tar slut och våld ter sig som enda vägen, även om det kräver stora offer. 
Kulturnyheterna: "Suffragette är en helgjuten och väldigt stark film som får tårarna att spruta och nävarna att knyta sig. Den påminner om att demokrati och mänskliga rättigheter inte är några naturlagar som liksom bara dyker upp av sig själva bara för att tiden går, utan att rättvisa alltid föregås av kamp".
Åk 7-9

MARTHA & NIKI
Tora Mkandawire Mårtens, Sverige, 90 min
Martha och Niki siktar på att vinna Juste Debout i Paris, det finaste priset på den internationella street dance-scenen. Men tävlingen har aldrig vunnits av kvinnor tidigare. Filmen handlar om två dansares kärlek till dansen, till varandra, önskningar och längtan. Om att hitta sig själv och sin egen plats och om utmaningar i ett vänskapsförhållande. Det är en hyllning till dansen, till vänskapen, till hiphopen.
SvD: "Sällan har vänskap skildrats med en sådan fingertoppskänsla. Det går så starkt att identifiera sig med känsloläget hos bägge".
Åk 7-9

IDOL
Hany Abu-Assad, Palestina, 2015, 100 min
Idol bygger på den sanna historien om Mohammad i Gaza som drömmer om att sjunga och bli berömd. Som barn uppträder han på bröllop och drömmen känns långt borta, tills han en dag bestämmer sig för att han måste satsa allt. Med falskt visum och utan en giltig anmälan tar han sig till uttagningen av Idol i Kairo och ända till finalen i Beirut, där han vinner Arab Idol 2013.
SvD: "Idol är en 'mot alla odds'-feel good-film. Och det är stört omöjligt att inte falla för den ökenheta värmen i storyn".
Åk 4-9

HAVETS SÅNG
Tomm Moore, Irland, 2014, 94 min
Havets sång är berättelsen om Ben och hans lillasyster Saoirse och deras fantastiska resa fylld av myter och magi för att hitta tillbaka till sitt hem i havet. Saoirse är en selkie, en varelse som både är säl och människa. Hon har tappat sin röst och som den sista levande av sin art måste hon sjunga havets sång för att rädda sitt folk från att gå under för alltid. 
SvD: "Det här är en helt fantastisk liten film. Varje ny ruta är ett konstverk". 
Åk 4-9

Här nedan följer förslag på andra filmer vi tidigare har använt inom ramen för film & samtal, och som vi på förfrågan gärna tar upp igen.
 

POJKARNA
Alexandra-Therese Keining, Sverige, 2015, 106 min.
När bästisarna Kim, Momo och Bella dricker saften från en märklig blomma, händer något magiskt. De förvandlas till killar och börjar utforska världen och sig själva genom det andra könet. Filmen ställer frågan om kön kanske är något vi skapar, inte föds till. Efter Jessica Schiefauers Augustprisvinnande roman. 
”Om du är blind för det som är annorlunda så är den här berättelsen inte för dig. Men om dina ögon är öppna så ska du se” (Ur romanen Pojkarna av Jessica Schiefauer)
UNT: "En gripande film som borde vara en perfekt ingång till diskussion i högstadiet". 
Åk 7-9

GIRLHOOD
Céline Sciamma Frankrike, 2104, 112 min.
Marieme bor i en parisisk förort. Hon måste ta hand om sina småsyskon, hjälpa mamma på jobbet och hon kontrolleras av sin storebror. I skolan ligger hon efter. När hon träffar Lady, Adiatou och Fily föds tanken på frigörelse. Hon skaffar sig en ny stil, byter namn och hoppar av skolan för att bli en i gänget.
DN: "Girlhood är bland det bästa på bio just nu, oavsett ålder. En fantastisk, levande och segstark skildring av unga kvinnors försök att hitta det där egna rummet där de kan vara sig själva."  Åk 8-9

IDA
Pawel Pawlikowski, Polen, 2014, 80 minuter.
Efter att ha förlorat sina föräldrar under andra världskriget växer Anna upp i ett kloster på landsbygden i det tidiga 1960-talets Polen. Hon förbereder sig för ett liv som nunna. Abbedissan insisterar på att Anna tar kontakt med sin enda levande släkting och Anna lär känna Wanda, en frigjord intellektuell som i hemlighet försöker utplåna smärtsamma minnen. Vinnare av Oscar för bästa icke-engelspråkiga film 2014.
DN: "Ett mästerverk som bottnar i Polens mörka förflutna under kriget, skildrar en oväntad kvinnlig historia och bildsätts med ett underskönt svartvitt fotografi som åkallar filmhistoriens bästa kamerakonstnärer". Åk 9

DEN GRÖNA CYKELN
Haifaa Al Mansour, Saudiarabien, 2012, 96 min.
Wadjda drömer om en cykel och att slå sin bästa kompis Abdullah i ett cykelrace. Men i Saudiarabien är det inte tillåtet för en flicka att cykla. Hon bestämmer sig för att köpa en cykel själv, trots alla hinder. 
DN: "(...) Al Mansour framför sin skarpa kritik i form av något som nästan måste betecknas som en feel good-film. Här finns ingen öppen vrede eller aggression mot männen utan helt igenom ett vänligt tilltal." Åk 4-9

FRANSKA FÖR NYBÖRJARE
Julie Bertuccelli, Frankrike, 2013, 90 minuter.
Filmen följer under ett år en grupp elever mellan 11 och 15 år i en förberedelseklass i en parisförort. De har kommit från många olika länder och av många olika skäl. Vi får ta del av samtal, konflikter och glädjeämnen hos en skara ungdomar som alla bär en önskan att förändra sina liv.
DN: "Julie Bertuccellis intagande, nakna och enkla film (...) ger nästan fantomsmärtor, så gärna vill man se fortsättningen." Åk 7-9 & gymnasiet 

KICK IT!
Katarina Launing, Norge/Sverige, 2013, 102 minuter. 
Anja är 13 år och älskar fotboll, men möter på motstånd när hon vill spela med killarna. Anja ger dock inte upp utan fortsätter att träna. Hela livet förändras när hon drabbas av leukemi. Fast besluten att bli frisk tränar hon på sjukhuset för att vara i form till årets fotbollsturnering.
Göteborgsposten: "Det finns ingen som helst rädsla för allvar i den sympatiska och osentimentala Kick it!." Åk 4-7

TOMBOY
Céline Sciamma, Frankrike, 2011, 84 min.
Laure är en tioårig flicka och när familjen flyttar till ett nytt område tar hon beslutet att utge sig för att vara pojke. Hon kallar sig Michaël. Laure trivs i sin nya identitet och hon lever som om hemligheten aldrig kommer att avslöjas. 
DN: "(...) fångar en ännu större dröm än den om frihet från könsstereotyper, nämnligen drömmen om att överhuvud få vara människa." Åk 4-9

FILMFÖRELÄSNINGAR
I våra filmföreläsningar läggs stor vikt vid elevernas aktiva deltagande.
En filmföreläsning tar ca 2 timmar (exkl rast) och hålls i biosalong på Zita. 
Pris: 85 kr/elev, dock minst 2500 kr. Max 45 personer.
Kan även bokas som parallella filmföreläsningar för max 75 personer, 85 kr/elev, dock minst 5000 kr.

HJÄLTENS RESA
Myten är ingen berättelse som vi berättar för dess egen skull. Den visar hur vi ska bete oss. Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Hur ska vi leva? Idag fyller konsten, litteraturen och filmen denna funktion. I de gamla myterna är en hjälte någon som är hängiven ett klart mål och är villig att ge upp allt för att nå detta, någon som är en ledarfigur och beskyddar andra, men som trots detta har mänskliga fel och brister. I klipp från en mängd nya och äldre filmer tittar vi på hur hjältens äventyrliga resa har utvecklats från det muntliga berättandet till dagens Hollywoodfilmer. Vi tar del av gamla myter och sagor i nya former. Vilka hjälteideal finns i dagens berättelser? Åk 5-9

FRÅN KÖRKARLEN TILL GRAVITY
Vi tittar ofta på filmer utan att reflektera över hur utvecklingen har sett ut fram till det vi ser idag. Filmkonsten har en historia som är över ett sekel lång. Varför ser filmer ut som de gör idag? Varför låter de som de gör? Vi talar om formspråk och de filmtekniska berättarkomponenterna såsom miljö och scenografi, kamera, klipp och ljud. Hur byggs stämningen upp och hur förstärks känslorna? Hur arbetar filmen med ljud och musik, ljus och färg? Vi ser på filmklipp från filmhistorien och diskuterar hur olika tekniska landvinningar har påverkat filmens estetik och genreutveckling. Åk 5-9

MACHOMÄN OCH MADONNOR - HUR SKILDRAS MÄN OCH KVINNOR PÅ VITA DUKEN
Vi möts varje dag i medierna av bilder och budskap om hur vi ska se ut och hur vi ska vara. Varför skildras ofta män som kraftfulla machomän eller aktiva projektörer, och kvinnor som passiva skönhetsslavar eller svala madonnor? Populärfilm använder sig ofta av stereotyper när kvinnor och män gestaltas. Vilken bild förmedlas av vad som är maskulint och feminint? Hur påverkas vi av den normen? Vilka drivkrafter har en kvinna? Vad är viktigt för en man? Vems historia berättas - mannens eller kvinnans? Vem identifierar sig publiken med? Åk 7-9

VI OCH DOM
Vilka stereotyper och fördomar finns i medier? Vilken bild får vi av ”de andra”, det främmande och det avvikande, i populärfilm och nyhetssändningar? Vi ser på populärfilm, realityserier och tv-nyheter och diskuterar hur till exempel romer, muslimer och afrikaner skildras. Vilka bilder förmedlas av den andre, den avvikande och annorlunda? Hur påverkas vi av dessa bilder? Har alla människor lika värde inom medier? Åk 9

DEMOKRATI, MAKT & MEDIER (I EN POST-SANN VÄRLD)
Välinformerade väljare är oerhört viktiga för en demokrati. Mediernas berättelser utgör ofta källan till vår kunskap om omvärlden. Vad är en nyhet och vad styr medierna? Med Internet har mediernas spelregler förändrats. En har en ny form av "medborgarjournalistik" uppstått med sociala medier såsom Twitter och Facebook. Samtidigt använder repressiva regimer internet för att övervaka medborgare och sprida desinformation och propaganda. Hur påverkas demokratin? Vi talar om publicistiskt ansvar, källkritik och yttrandefrihet. Åk 9

BLOD, SKRÄCK OCH TÅRAR
I alla tider har skräckhistorier fängslat sagoberättarnas åhörare. Idag är det filmproducenterna som är sagoberättarna och skräckberättelserna kryddas med allt mer explicita bilder av lemlästade kroppar, blod och fasa. Vad är vi rädda för idag? Och varför? Vilken funktion har skräckberättelser i vårt samhälle? Vi tittar på hur våld och skräck skildras i populärfilm idag. Vi diskuterar om våldet blivit grövre och om det finns gränser för vad som kan visas. Och framför allt - hur påverkas vi av våld och skräck i rörliga bilder? Åk 9
 ______________________________________________________________________________________________________________________

Pris för filmföreläsning: 85 kr/elev, dock minst 2500 kr. Max 45 personer. 
Kan även bokas som parallella filmföreläsningar för max 75 personer, 85 kr/elev, dock minst 5000 kr.  
Max 3 lärare per filmföreläsning. 2 lärare per filmföreläsning går gratis. Övrig medföljande debiteras 170 kr.
Pris för film & samtal: 100 kr/elev, dock minst 3500 kr. Max 45 personer. Kan även bokas som parallella film & samtal för max 75 personer,
100 kr/elev, dock minst 7000 kr. Max 3 lärare per film & samtal. 2 lärare per film & samtal går gratis. Övrig medföljande debiteras 200 kr. 

Information och bokning
Filmföreläsning/film & samtal på Zita bokas enligt överenskommelse mellan kl 9:00-16:00. 
Kontakta filmpedagog Anna Söderberg 08-54527252 / 0739701582 / anna@zita.se

När ni kontaktar oss och vill boka en filmföreläsning/film & samtal via e-post ange:

  • Namn, telefon, mobil och fakturaadress.
  • Filmföreläsning/film & samtal som ni vill boka.
  • Deltagarnas antal och årskurs samt antal lärare.
  • Datum och tid för besök, gärna några alternativ.

OBS! Det är inte tillåtet att äta eller dricka i salongen.

Betalningsvillkor
Alla priser är exklusive moms (25%). Betalning sker mot faktura. Bokat antal lärare och elever debiteras. Bokningsbekräftelse skickas ut.
Vi kan tyvärr inte ta emot kontant betalning. 
Avbokning av filmföreläsning/film & samtal måste göras senast 10 vardagar före visningstillfället. Om felaktiga eller icke kompletta fakturauppgifter uppges debiteras skolan en administrativ avgift på 250 kr.

Besök Zitas filmpedagoger på Facebook här

 


Publicerad 31/8 2015 kl 17:03. Senast uppdaterad 14/2 2017 kl 17:44.
Zita Folkets Bio Stockholm | Birger Jarlsgatan 37, 08–23 20 20 | zita@zita.se