JAPONISM FÖRR OCH NU
om förförelse av det japanska
Film, föredrag och utställning om indigo, japansk textil, mode och konst
Tre inspirerande timmar med film och föredrag om japonism, den påverkan japansk konst och konsthantverk, mode och estetik hade på den västerländska kulturen under det sena 1800-talet. Att våra stora svenska konstnärer Anders Zorn, Carl Larsson och Bruno Liljefors var starkt påverkade av japonism är fortfarande ganska okänt. Filmen Japan mitt fosterland gestaltar deras dragning till det japanska.
Den magiska blåa färgen indigo har fascinerat människor i många kulturer och tider. Indigoblått har använts både som kunglig färg och i arbetskläder. I dag är det världens vanligaste färg, men används nästan uteslutande som syntetisk indigo, som i vårt denimnmode. Hantverket att färga med organisk indigo genom plantan Polygonum tinctorium var i över tusen år en tradition i Japan. Idag behärskas den bara av ett fåtal. En av dem är textilkonstnären Hiroyuki Shindo, som porträtteras i filmen Indigomästaren.
PROGRAM:
Petra Holmberg, kurator på Östasiatiska Museet, talar om indigo, japansk textil och mode utifrån kulturhistorien, med några moderna nedslag.
Elisabeth Márton, filmare, visar sin film Indigomästaren om den svenska textilkonstnärinnan Camilla Carlund Hickman, som reser till Japan för att lära av den berömda indigomästaren Hiroyuki Shindo. Filmen skildrar deras möte och ett annorlunda sätt att förhålla sig till naturen, tiden, konsten och hantverket.
Gudrun Sjödén, modedesigner, har länge inspirerats av Japan. Om detta berättar hon med en utställning av klädesplagg i Zitas lokaler och med bilder från sina Japanresor.
I pausen bjuds det på japanskt te och dorayaki (japansk bakelse)
Patrik Steorn, konstvetare och museichef på Thielska Galleriet, talar om den svenska nationalromantikens rötter i den japanska konsten – en kort introduktion till den japanska estetikens inflytande inom europeisk stil och smak vid förra sekelskiftet.
Susanne Concha Emmrich, författare och filmare, visar sin film Japan mitt fosterland. Genom animationer får vi en föreställning om hur de svenska konstnärerna har inspirerats. Haikudikt och vallmusik, japansk musik och svenska citat förtätar berättelsen om den japanska förförelsen.
Ett arrangemang av Susanne Concha Emmrich och Elisabeth Márton i samarbete med Café Koya, Gudrun Sjödén, Thielska Galleriet och Östasiatiska Museet.