Livemusik till klassisk Stumfilm
Produktionsår
Premiär
Längd
Distributör
Språk
Vi måste tyvärr meddela att stunfilmsföreställningen med I.C.Ensemble nu på lördag den 19 oktober har blivit inställd på grund av oförutsedda omständigheter. Nu arbetar vi för att hitta en ny möjlighet och datum att framföra denna fantastiska föreställning i framtiden och hoppas kunna snabbt erbjuda en ny chans framöver.
Återbetalning sker automatiskt för er som har köpt biljetter online. Om ni har köpt biljetter direkt i biografkassan, vänligen besök biljettkassan för att få er återbetalning.
Tack för er förståelse, och vi ser fram emot att välkomna er vid kommande evenemang.
Favorit i repris när I.C.Ensemble återvänder till Zita med live-komponerad musik till klassiska stumfilmer.
I.C.Ensemble är en sammansättning av 3 musiker som med sina respketive brokiga bakgrunder kommer skriva och spela ny musik till stumfilmer från filmhistoriens begynnelse och därigenom gifta nytt och gammalt i en föreställning som blir uppslukande såväl musikaliskt som filmiskt.
Månresor och magiska grodor innehåller följande filmer:
Disque | Germain de Lac | 1928
Disque är en film av Germain de Lac, gjord för ackompanjera preludier av Frederick Chopin - en tidig musikvideo helt enkelt! Och till den får ni höra lite arrangemang av Chopins musik för vår ensemble.
Dream of a Rarebit Fiend | Edison manufacturing co. | 1906
Dream of a Rarebit Fiend är en filmatisering av serien med samma namn. Efter att ha ätit en ”Welsh rarebit” börjar huvudpersonen halucinera och drömma. I musiken har jag försökt fånga tidens atmosfär och filmens fantastiska natur.
Lichtspiel opus 1 | Walter Ruttman | 1921
Ljusspel opus 1 är skapad av den tyske filmaren och tecknaren Walter Ruttman. Hans Lichtspiel opus 1 räknas som en av de första abstrakta experimentfilmerna. Filmen består av geometriska former i olika färger som pulserar mot en svart bakgrund. Filmen består av ett montage på cirka 10 000 handmålade bilder. Musiken till filmen är tänkt att förstärka de olika geometriska figurerna och de olika händelserna i filmen. Instrumenten rör sig mestadels i det mörkare registret för att framhäva de expressionistiska dragen i filmen.
Diagonalsymfoni | Viking Eggelin | 1925
Diagonalsymfoni är skapad av den svenska filmaren och tecknaren Viking Eggeling. Eggeling experimenterade med teckning på film och försökte i sin Diagonalsymfoni gestalta musikalisk rytm i animerade bilder. Diagonalsymfoni består av vita geometriska former som framträder sömlöst mot en svart bakgrund för att sedan försvinna på ett lika sömlöst vis. Musiken är i denna film tolkad som en duett tillsammans med filmen. Olika motiv träder fram och utvecklas i musiken på samma sätt som de Art Deco-liknande figurerna i filmen träder fram. På sätt och vis kan man säga att filmen är en ritning för komponeringen av musiken.
Segundo de Chomons filmer La Maison ensorcelée, La Grenouille och Le Spectre Rouge | 1907-1908
Segundo de Chomon må kanske inte ha haft tillgång till samma specialeffekts- och CGI- team som vi har idag, men hans fantasi lät sig inte stoppas av det. Hans filmer är surrealistiska, fyllda med övernaturliga ting. Han var en pionjär i att använda sig av Stop Motion och andra visuella effekter i sina filmer, trots avsaknaden av färg, så sprudlar de av karaktär på flera sätt. Utöver det finns det alltid en subtext - något tänkvärt man kan reflektera öve - i filmerna på ett sätt som jag tycker är väldigt fint.
I La maison ensorcelée får tre vänner som fastnar i en storm tar skydd i ett till synes övergivet hus, men är huset verkligen övergivet, eller har de just gjort intrång hos någon.... eller något?
I Le Grenouille får hittar en kvinna en groda, som hon kysser - kanske i hopp om att bli en prins - men förvandlas då istället själv till en groda, som sen i sin tur förvandlas till en massa saker..
I Le Spectre Rouge får vi träffa en demonisk trollkarl, som utför märkliga ritualer på kvinnor i en underjordisk grotta, men får besök av en älva som saboterar för honom. Till en början blir han rasande över detta, men kanske kan älvan till slut ta locka fram nya, bättre sidor av honom?
I musiken har jag försökt ta fram det bisarra, det lite fulsnygga och grova i estetiken med filmerna, samtidigt som jag försökt fånga och förstärka atmosfären som ändå alltid finns i dessa filmer.
Medverkande:
Simon Bång - Dirigent
Nicole Biegniewska - Violin
Filip Graden - Cello
Anton Ericsson - Bas
Andreas Nilsson - Accordeon
Alexander Warvne - Klarinett
Aleksander Raknes Ulriksen - Slagverk
Biljettpris:
300kr ordinaire
280kr pensionär/student
Produktionsår
Premiär
Längd
Distributör
Språk